Autonomní řízení, aneb kdo rozhoduje?

Nejprve se člověk naučil jezdit na koni, a tím mnohonásobně zrychlil svůj pohyb. Revolucí pak byla parní přeprava. Postupně přišel na řadu automobil, nejprve také poháněný parou. Vyvíjel se až v nejmodernější vozidla, která můžeme potkávat na silnicích dnes. Některá jezdí na elektřinu, můžeme je propojit s chytrým telefonem, asistují nám při parkování. V poslední době se debata točí kolem autopilotů. Nebudeme už muset řídit vůbec? A je to bezpečné?

Automobilový průmysl se žene dopředu a souvisí s tím mnoho otázek. Začněme jednou nelehkou, kterou se zabývá již řadu let velké množství lidí. Jde vlastně o takový experiment v oblasti etiky. Možná jste se s ní už setkali. Koluje hned v několika variantách, smysl ale zůstává stejný.

JAK SE ROZHODNETE?
Krizová situace někdy označována jako Trolley problem vás donutí si představit, že jste v situaci, kdy se musíte rozhodnout rychle. Na vašem rozhodnutí závisí život někoho dalšího. Vaším úkolem je například vžít se do situace, kdy se nacházíte poblíž kolejí, na kterých uvázlo pět lidí. Ti se nemohou hýbat. Blíží se ale vlak. Vy máte pouze dvě možnosti. Můžete neudělat nic, v tom případě zemře pět lidí. Nebo můžete výhybkou změnit trasu vlaku na jinou kolej, kde je ale také uvězněný jeden člověk. Která z variant je etičtější? Kterou z variant byste volili vy? A co v případě, že na druhé koleji je uvězněno vaše dítě? Toto jsou otázky, které vyvstávají i spolu s rozvojem moderních technologií. Autonomní řízení s sebou přináší mnoho výhod, nicméně je třeba přemýšlet i nad situacemi, jako je ta, kterou se zabývá tzv. Trolley problem. Pokud se auto, přestože má funkci autonomního řízení, dostane do situace, ve které musí učinit takovou volbu, jak se má program, který automobil ovládá, rozhodnout? A kdo je za toto rozhodnutí zodpovědný? Má být auto naprogramováno tak, aby zranilo při nevyhnutelné havárii vás a zachránilo ostatní nebo naopak?

NOVÉ TECHNOLOGIE STÁLE VYŽADUJÍ ŘIDIČE
Pojďme se podívat, jak to všechno začalo. Automobilový průmysl se rozvíjí tímto směrem již řadu let. Novinkou tak už nejsou pouze auta, která pohání elektřina, takzvané elektromobily, ale právě i vozidla, která se řídí sama. Neznamená to ale, že takové auto nepotřebuje řidiče. Jak sami zástupci společnosti Tesla, která se vývojem těchto inovací zabývá, upozorňují, řidič je stále neodmyslitelnou součástí a měl by stejně věnovat pozornost svému autu.

JAK TO FUNGUJE?
Jak tedy bezpilotní vozidla fungují? Pokud jste se domnívali, že za vás autopilot bezpečně vše vyřeší za jakýchkoli podmínek, mýlili jste se. Při automatickém řízení se využívá informací z radarů, kamer a laserových zařízení, ty zpracovává speciální software a navádí tak automobil správným směrem. Na zařízení, které je schopné auto samo řídit, jsou však kladeny mnohem vyšší nároky. Musí samozřejmě umět rozeznat značky nebo třeba pruhy na silnici, ale i lidskou postavu, zvíře nebo ležící předmět na vozovce. Laserové snímače mohou být umístěny například na střeše vozidla. V tom případě jde o rotující laser, který nepřetržitě snímá prostředí kolem vozidla, které je řízeno autopilotem. Přestože vývoj jde dopředu rychle, běžnou realitou se však podle odhadů odborníků autonomní vozidla nestanou alespoň ještě do roku 2030.

POPRVÉ V PROVOZU
Prosadit svůj výrobek do běžného silničního provozu se podařilo nejprve Googlu. Společnost dosáhla tohoto úspěchu v americkém státě Nevada již v roce 2012. Vývojem bezpilotních automobilů se však nezabývají jen společnosti Tesla a Google, své o tom mohou říct i Číňané, jejich společnost Baidu právě začala testovat své automobily s autonomním řízením v Kalifornii. Na veřejných silnicích v západní Americe se tak prohání hned několik typů automobilů, které využívají této nové technologie.

NA ČEM PRACUJÍ?
Zatím je celá věc ještě stále ve vývoji a autonomní vozy mohou mít mnoho podob. Většina jich však vypadá podobně jako auta, která jsme byli dosud zvyklí řídit. Někteří vývojáři však chtějí jít dál a vymýšlejí systémy pro menší a kompaktnější vozy nebo naopak větší a bez tradičně ukotveného sedadla pro řidiče. Nápady se točí i ohledně veřejné dopravy nebo taxi služeb.

I POČÍTAČ SE MŮŽE MÝLIT
Ani počítačové programy nejsou zcela bezchybné a shodou několika okolností se může stát, že zareagují pro danou situaci neadekvátně. To se stalo osudným i řidiči z Ameriky. Joshua Brown byl vůbec první obětí, která přišla o život právě v autě řízeném autopilotem. K havárii došlo v květnu letošního roku. Automobilka Tesla, jejíž vozidlo muž používal, však upozorňuje na to, že jde o první oběť poté, co vozidla s bezpilotním systémem ujela bezpečně již 210 milionů kilometrů. Nic se však nemění na tom, že je třeba celou událost, která se odehrála 7. května na Floridě, prověřit. Podle společnosti Tesla program pravděpodobně nerozeznal nákladní auto, do kterého bezpilotně řízené auto vrazilo kvůli bílé barvě návěsu. Ve svém prohlášení firma uvedla, že i přestože se autonomní systémy neustále zlepšují, stále nejsou dokonalé a je třeba, aby řidiči dávali pozor.

NELZE ZARUČIT NULA SMRTELNÝCH NEHOD
Vývoj jde tedy stále dopředu. Nový systém má podle generálního ředitele automobilky Tesla Elona Muska vylepšený radar a dokáže tak lépe reagovat právě v situacích, jakou byla smrtelná nehoda na Floridě. Systém také bude moci zabránit řidiči v jeho využití v případě, že nebude reagovat na zvukové upozornění, které mu dává najevo, že by měl opět převzít řízení. „Dokonalá bezpečnost je opravdu nemožný cíl. Je to o zlepšení pravděpodobnosti bezpečí. Nikdy zde nebude nula smrtelných nehod, nikdy nebude ani nula zranění,“ cituje prohlášení Muska zpravodajský server idnes.cz.

BUDOUCNOST AUTOMOBILOVÉHO PRŮMYSLU
Kam tedy automobilový průmysl směřuje? Autonomního řízení se světové automobilky nevzdají, ani po smrtelné nehodě, ale budou se snažit své systémy ještě více zdokonalovat. Uzavřenou kapitolou nejsou ani elektromobily nebo hybridní vozidla jezdící na vodík.