Běžte to rozchodit a udělejte něco pro své zdraví

Ne nadarmo se říká, že se ledacos dá rozchodit. Chůze je totiž přirozený pohyb, který nás nejen udržuje v kondici, ale pomáhá na více frontách. Prospívá nejen tělu, ale i naší psychice. Jak vám pořádná pravidelná procházka může pomoci? A co děláme nejčastěji špatně? Kolik kroků máme ujít, abychom zhubli? Pro koho je chůze vhodnou aktivitou? A jak udělat z chůze zdravé cvičení pro celé tělo?

Odpověď na poslední otázku je i tématem následujícího textu. Nordic Walking je totiž metoda, která pomůže zdravě se pohybovat každému a prospívá celému tělu.

MŮŽE ZA TO NEDOSTATEK SNĚHU
Jak už název napovídá, severská chůze pochází ze Skandinávie. V roce 1988 byla nadílka sněhu, podobně jako letos u nás, slabá a organizátorům závodu v běžeckém lyžování tak zkomplikovala život. Na poslední chvíli se prý tenkrát změnila pravidla a závodníci na trať vyrazili bez lyží jen s hůlkami. Od té doby se chůze s holemi využívala především pro tréninkové účely. Nordic Walking se ale stal ve Finsku samostatnou sportovní disciplínou už na přelomu 80. a 90. let.

JAK CHODIT ZDRAVĚ
Nordic Walking je sportovní pohybová aktivita a jako taková má svá pravidla. Aby tělu chůze naplno prospívala a z aktivní procházky jste vyždímali co nejvíce, musíte dodržovat správnou techniku chůze. Fyzioterapeutka a lektorka kurzů Nordic Walkingu Lenka Hrdinová zdůrazňuje, že důležitá je koordinace horních a dolních končetin. „Protože Nordic Walking vznikl z běžeckého lyžování, technika je velmi podobná,“ vysvětluje. Je také potřeba prodloužit krok, který pak v podstatě nahrazuje skluz lyží. Pozor si při severské chůzi musíte dávat i na držení těla, které reaguje na terén, tedy na to, jestli jdete z kopce, do kopce nebo po rovince. Hlavu je potřeba držet vzpřímeně a ramena nevytahovat vzhůru. Kolena bychom naopak při dlouhém kroku neměli úplně propínat, ale udržovat mírně pokrčená.

DŮLEŽITÁ JE I OBUV
Kromě kvalitních holí ve správné délce budete potřebovat jen pohodlné oblečení a vhodnou obuv. Důležité je volit pohodlné boty s měkkou podrážkou. Prodávají se i boty určené přímo na Nordic Walking, proto výběr určitě nepodceňte. Nevhodné jsou například sandále, kotníkové boty nebo treková obuv. „Při málo ohebné či kotníkové obuvi pak následně mohou bolet nárty
a holeně,“ vysvětluje Hrdinová.

SPORT PRO VŠECHNY
„Často se setkávám s tím, že si lidé myslí, že chůze s holemi je vhodná především pro seniory, kterým hole slouží jako opora,“ říká lektorka severské chůze. Aktivní chůze ale prospívá opravdu každému, bez ohledu na věk, pohlaví nebo fyzickou kondici. Při správné technice totiž využíváte až 90 % svalů v těle a například na klouby je tento pohyb mnohem šetrnější než třeba běh. To je způsobené především tím, že hole odlehčí váhu těla. Chůze pozitivně ovlivňuje i kardiovaskulární a lymfatický systém. Při pohybu se vám okysličí mozek a vyplaví endorfiny, příznivě tak může Nordic Walking působit i na vaši psychiku. Preventivně působí i proti osteoporóze, podporuje správné držení těla a zvyšuje pohyblivost páteře. Pokud máte pocit, že byste na léto měli shodit pár kil, i s tím vám může pomoci. Vhodnou variantou je i pro ty, kdo se třeba zotavují po nějakém zranění nebo operaci, jako postupné zatěžování v rámci rehabilitace.

KOLIK MUSÍM UJÍT?
Nějaké té sportovní aktivitě bychom se měli věnovat pravidelně. V případě Nordic Walkingu je dobré každý týden alespoň dvakrát vyrazit na trasu kolem 5-6 km. „Pozitivem Nordic Walkingu je, že jde v podstatě při vhodném oblečení a obuvi provozovat celoročně,“ říká Hrdinová. K3 Sport ve Žďáře nad Sázavou, kde najdete kromě nabídky sportovního oblečení také kurzy Nordic Walkingu uvádí, že 10 000 kroků vám pomůže udržet si dobrou fyzickou kondici, ujdete-li o 5 000 kroků více, prospěje to i vašemu přání zhubnout třeba do plavek.

KAM VYRAZIT?
Kde je vlastně vhodné s holemi sportovat? Nejoblíbenější trasy jsou samozřejmě ty v přírodě, nejen díky krásným výhledům a čerstvému vzduchu, ale také díky měkkému povrchu například na lesních cestách. Provozovat Nordic Walking je možné ale i ve městě. Důležitá je hlavně chuť k pohybu.

JAK VYBRAT HOLE?
Není nutné si před prvním kurzem kupovat vlastní hole, většinou vám je lektoři půjčí a s jejich výběrem poradí. Obecně by ale hole na Nordic Walking měly mít tvarované madlo, je dobré, když je alespoň částečně korkové. Ptejte se po kvalitních odlehčených materiálech. Často to jsou slitiny hliníku nebo karbon. Hole by také měly mít odepínací poutko s možností dotažení. Poměrně důležité je odlišit hůl na Nordic Walking od trekové hole. Liší se hned v několika věcech. „Největší a zásadní rozdíl je v poutku holí. Poutko holí pro Nordic Walking vychází z holí na běžky a umožňuje správnou techniku, při které je potřeba vypouštět hole z ruky. Jsou také lehčí,“ vysvětluje Rostislav Havlíček, instruktor Nordic Walkingu K3 Sport.

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY
Nejde o náročný sport, výhodu ale budou mít ti, kdo někdy provozovali třeba běžecké lyžování. Nejčastějším problémem u začátečníků totiž bývá souhra horních a dolních končetin. Někdy dělá problém sklon trupu nebo správný pohyb horních končetin s holemi. Chybou bývá často i propnutí kolen. Platí zde i to, že se nic nemá přehánět. Podle instruktorky Lenky Hrdinové ten, kdo se snaží chodit příliš vzpřímeně, může přetěžovat páteř v bederní oblasti. Na důležitost správné techniky klade důraz i instruktor Havlíček. Nordic Walking je čím dál populárnější aktivitou. Má dokonce svůj mezinárodní den. Ten se blíží, oslavit ho můžete třeba procházkou už 22. května 2016.