Finská Sauna zahřeje, posílí i ochrání

Letošní konečně pořádná zima nás nutí zůstávat v teple domova. Ale nejenom tam. Někteří z nás vyhledávají blahodárné teplo sauny, která prohřeje tělo hned na několik hodin dopředu. Už dávno se však ví, že kromě příjemného zahřátí sauna příznivě působí i na naše zdraví. Důležité je však dodržovat pár zásad správného saunování, aby na naše tělo působila co nejpříznivěji.

Saunování je v dnešní době poměrně velkým trendem, a to nejenom v zimě. Wellness centra jsou vyhledávaná a většina z nás si je vědoma, že je sauna zdraví prospěšná. Vysočina není výjimkou. „Do sauny si chodím odpočinout po basketu. Mám vyzkoušené, že mě potom nebolí tolik svaly. Myslím, že je to dobré i na imunitu,“ říká Žďárák Tomáš Jun. Co všechno v našem těle může sauna ovlivnit? Jaké jsou rozdíly v jednotlivých saunách? Kdo by se měl její návštěvy raději vyvarovat?

FINSKÁ, ZÁŽITKOVÁ, PARNÍ NEBO INFRA?
Sauny se dělí hned na několik druhů. První, finská sauna, je pravděpodobně nejznámější. Mívá kolem 95 stupňů a vlhkost v ní se pohybuje od tří do deseti procent, takže se jedná o suchou saunu. „Finská sauna je vhodná pro celkové uvolnění pohybového aparátu, poruchy krevního tlaku, dýchací cesty, artrózu, kloubní onemocnění, revmatismus. Posiluje imunitu, slouží jako prevence proti chřipkám a nachlazení, nebo jako doplňková kúra při hubnutí. Navíc vyplavuje endorfiny – hormony štěstí,“ vyjmenovává účinky sauny vedoucí wellness Městských lázní Nové Město na Moravě Iveta Peřinová. V takzvané zážitkové sauně bývá nižší teplota, asi 65 stupňů a vyšší vlhkost, kolem třiceti procent. Zde se většinou přidávají různé esence pro příjemnější dýchání. Mohou to být eukalyptové, meduňkové, nebo třeba citronové. Sauně se stoprocentní vlhkostí se říká parní. Teplota se pohybuje kolem 45 stupňů. „Zde pouštíme eukalyptovou esenci, která je vhodná pro dýchací cesty. Do parní sauny může jít v podstatě kdokoliv, protože tam není tak vysoká teplota a je tam větší vlhkost, takže je to lepší i pro děti a lidi, kteří mají problémy se srdcem a dýchacími cestami. Je to pro ně vhodnější než finská sauna, kde je suchý vzduch,“ doplňuje Peřinová. Posledním druhem jsou infrasauny, které nevyužívají k vytápění kamna, ale jsou vyhřívány pomocí infrazářičů. Teplota v nich je nižší, okolo 50-60 stupňů. Díky tomu se zde člověk může nahřívat delší dobu. Pobyt v infrasauně snižuje svalové napětí, zlepšuje prokrvení kůže, rozpíná tkáně a odstraňuje krevní nečistoty. Zde platí poněkud jiná pravidla, člověk nemusí být nutně nahý, může mít spodní prádlo nebo plavky. Pít by měl již během pobytu v kabině, aby se zlepšila látková výměna.

NEZAPOMÍNEJTE NA OCHLAZENÍ
Navštěvovat saunu bychom měli jednou týdně. V sauně je lepší si lehnout, protože se ohřívá celé tělo ve stejné úrovni. Když sedíte, tak se vaše vrchní část těla zahřívá víc. Doporučená doba saunování je obecně 15-20 minut. Záleží však na každém, jak to snáší. „Pokud má dotyčný dojem, že mu v sauně není příjemně, měl by ji opustit a provést proceduru zchlazení,“ upozorňuje Peřinová. Následné ochlazení je podle ní stejně důležité, jako samotný pobyt v sauně. K dispozici většinou bývá ochlazující bazének, sprchy nebo ochlazovací vědra. „Teplota v bazénku se pohybuje kolem 10-15 stupňů a před vstupem by se měl člověk vždy osprchovat. Při pocitu chladu se vrací zpět do potírny. Tento proces by se měl správně opakovat třikrát,“ říká Peřinová. Pokud se vám však hned nechce zpátky do sauny, můžete využít relaxační místnost, kterou má většina wellness center. Můžete si lehnout na lehátka a zaposlouchat se do relaxační hudby. Po sauně byste měli doplnit tekutiny, které jste předtím vypotili. „Vhodné jsou ovocné čaje nebo čistá voda. Nedoporučuje se pít alkohol, protože ten snižuje účinky saunování,“ varuje Peřinová. Hodinu před saunou by se nemělo jíst.

PROČ CHODÍME DO SAUNY NAZÍ?
Jak už mnozí z vás vědí, do sauny je zakázáno chodit v plavkách. „Plavky se nesmí nosit z důvodu hygieny. Chodíme nazí, protože se vylučují toxické látky z těla, které by se jinak zachytily v plavkách,“ popisuje Peřinová. Sauna je tak určená nejen pro relaxaci, ale je i prospěšná našemu zdraví. „Při pocení se otevírají póry, a tím se čistí kůže. Zkrášluje se pleť, ale pouze za předpokladu, že dojde k dokonalému ochlazení. Uvolňuje napětí, zbavuje stresu, působí příznivě na lupénku, astma, i třeba bolavé klouby,“ uvádí Peřinová.

SAUNOVÁNÍ NENÍ VHODNÉ PRO VŠECHNY
Požitek v podobě saunování však není určený pro všechny. Neměli by chodit lidé, kteří mají problémy se srdcem nebo trpí epilepsií. S ekzémem záleží na doporučení lékaře. Do sauny nechoďte ani tehdy, pokud jste nachlazení. Občas vám to sice pomůže se vyléčit, ale roznášíte nemoc mezi ostatní. Těhotné ženy do sauny mohou, ale pouze do pátého měsíce. Stejně tak saunu vynechejte, pokud máte nezhojenou ránu, nebo plísňová onemocnění na nohou.

DO SAUNY MOHOU I MALÉ DĚTI
Jestliže se rozhodnete navštívit saunu s dětmi, není problém. I do finské sauny mohou chodit malé děti. Vždy by však měli chodit za doprovodu dospělého. „U nás chodí do sauny s dětmi i Plaváček. Například roční dítě už do sauny může. Měli by tam ale strávit kratší dobu, přibližně pět až sedm minut. Většinou sedí na nižších lavicích, protože je tam nižší teplota,“ vysvětluje Peřinová.

MASÁŽ RADĚJI PO SAUNĚ
Pokud chcete saunu spojit s masáží, měli byste si nejprve jedenkrát až dvakrát v sauně nahřát tělo, a potom absolvovat masáž. „Masér to ocení, protože je pak nahřátá kůže poddanější a lépe se mu s ní pracuje,“ potvrzuje Peřinová. Kromě masáží můžete v rámci wellness navštívit i různé druhy koupelí. Druhy bývají podobné a každá je vhodná na něco jiného. „U nás můžete vyzkoušet koupel rašelinovou, pivní, konopnou, čokoládovou, růžovou a magnéziovou. Koupel trvá celkem hodinu a půl s tím, že jste dvacet minut v koupeli, a poté chvíli odpočíváte,“ popisuje zkušenosti vedoucí wellness. Rašelinová koupel je dobrá na klouby a pohybový aparát, magnéziová také, ale nedoporučuje se pro děti a těhotné ženy. Konopná koupel pomáhá na ekzém a lupénky a růžová promastí a provoní tělo růžovým olejem. Součástí saunového světa pak většinou bývá i takzvaná Kneippova lázeň. Jedná se o malé nízké bazénky, kde se střídá teplá a studená voda. Tyto bazénky si pak procházíte, v každém přešlapujete přibližně půl minuty. „Pomáhá to chránit před neduhy a nemocemi všech druhů. Působí pozitivně na nohy a celé tělo, zpevňuje a zvyšuje imunitu. Je to vhodné i na křečové žíly,“ sděluje Peřinová.