Jóga není sport, je to životní styl

Jóga je čím dál tím oblíbenější. Lidé ji chodí cvičit nejenom do fitcenter, ale občas se některé lekce konají i pod širým nebem. Druhů jí existuje hned několik. Nejedná se však o sport. Podle vedoucích některých kurzů jógy je to spíše životní styl. Cílem jógy je totiž dosažení klidu mysli a rovnováhy mezi ní a tělem.

Jógu praktikují ženy i muži všech věkových kategorií téměř po celém světě. Jak taková lekce jógy vypadá?

JÓGA NENÍ SPORT
Slovo jóga znamená spojení, sjednocení, rovnováhu a vyváženost. Označuje filozofii, duchovní nauku či náboženství, používá se pro tělesná a duchovní cvičení. Rozumí se pod ním i určitý způsob života. Jóga je naukou o těle, mysli, vědomí a duši. „I když je novodobá jóga prezentovaná jako fyzická aktivita, rozhodně se nejedná o sport. V józe nejde o soutěž, výkon ani výhru. Na jógové podložce, ať už ve studiu či doma, jsme jen sami sebou,“ říká Pavlína Málková z jógového centra Jóga Jáma. Jóga je tak spíše životním stylem než cvičením. „Tělo v józe nepřemlouváme k překonávání sebe sama ani hranic, za které nás fyzické limity nepouští. V jógových lekcích se učíme neporovnávat své ásany s ostatními,“ dodává.

ZLEPŠUJE SE SOUSTŘEDĚNÍ
Proč vůbec jóga lidi baví? „Baví nás, protože můžeme být takoví, jací jsme. Navíc příjemné pocity, které přicházejí po lekci jógy, jsou velmi návykové,“ vysvětluje Málková. Jedním z cílů jógy je dosažení klidu mysli a rovnováhy mezi tělem a myslí. Jóga vede k rovnovážnému emočnímu a psychickému stavu, k dosažení klidu mysli. „Ti, kteří jógu praktikují delší dobu, vědí, že i jejich soustředění se zlepšuje, mysl je klidnější, tělesné proporce se jemným způsobem upravují, jejich reakce v běžném životě se mění, stejně jako třeba chutě. Tedy baví nás změny, které se v našem životě s jógou odehrávají,“ doplňuje.

HATHA A ASHTANGA JÓGA
Druhů jógy je dnes tolik, že bychom je možná ani nebyli schopni všechny vyjmenovat. Mezi ty tradiční patří hatha a ashtanga jóga. Hatha jóga znamená spojení dvou energií. Tedy sluneční energie ha a energie měsíční, tha. Je určená především pro toho, kdo se chce začít józe věnovat. Spojuje v sobě totiž jak etické, tak i fyzické základy, jimiž se jóga vyznačuje. Ashtanga jóga je v současnosti vedle klasické hatha jógy nejrozšířenější jógovou školou. Je však také fyzicky nejnáročnější, což může být pro spoustu lidí odrazující. Proto ji není vhodné praktikovat pouze jednou dvakrát týdně jako některé jiné formy jógy, ale optimálně šestkrát do týdne. Další odnoží je power jóga. Ta vznikla v USA v druhé polovině 90. let. Byla tak vytvořena aktivita pro stresem a obezitou zmáhané obyvatele. Power jóga je zjednodušeně řečeno spojením klasické jógy s aerobními aktivitami, jako byl tehdy velice populární aerobik. Tím se získala pohybová aktivita, která odbourávala stres a zároveň formovala a zeštíhlovala postavu. Z těch známějších existuje ještě vinyasa jóga. Jedná se o propojení dechu s pohybem. Dynamičtější tempo především zahřívá tělo a pomáhá v něm rozproudit teplo. Díky prohřátí těla a následnému pocení dochází k lepšímu vylučování toxinů z těla. Aerobnější styl pomáhá k hubnutí, svaly jsou při pravidelném praktikování nejen pružnější, ale i silnější. „Z mého pohledu je jóga pouze jedna, můžeme jí dát jakýkoli přívlastek, ale stále by nás měla vést k jednomu cíli, ke změně, k jednotě a harmonii těla, mysli a duše nezávisle na tom, kdo jsme, čím jsme a kolik je nám let,“ upřesňuje Málková.

KOŘENY VE STAROVĚKÉ INDII
Kořeny jógy sahají do dávného starověku Indie. „Sánskrt vyjadřuje termínem jóga „sjednocení, spojení, splynutí“. Jednalo se o systém tělesných cvičení, dechových technik, meditací a etických zásad vedoucích k nalezení vnitřního klidu a sebepoznání,“ popisuje Málková. První ucelený text o józe, který je i prakticky použitelný, pochází od Patandžaliho, který žil pravděpodobně ve třetím až šestém stolení před naším letopočtem. Je možné, že se pod tímto jménem skrývá celá řada autorů, ne pouze jeden člověk. Text má název Jógasútra
a skládá se ze 196 výstižně zformulovaných vět, které v koncentrované podobě obsahují celou problematiku osmičlenné cesty jógy. Patandžali sám sebe označuje pouze za interpreta toho, co převzal od svých předchůdců.

SLOUŽÍ JAKO PREVENCE BOLESTI ZAD
Jóga také pomáhá při zdravotních problémech. Na prvním místě jako prevence bolestí zad a kloubů, upravuje krevní tlak, reguluje metabolismus, ovlivňuje hormonální systém, zlepšuje imunitu. „Přínosů je mnohem více, u každého jedince je možno ji cílit podle zdravotního stavu,“říká Málková. Jak taková lekce jógy vypadá? Málková z Jóga Jámy ji popisuje následovně: „Lekce jsou většinou rozděleny do tří až čtyř částí. První část je věnována soustředění, dechu, zklidnění a pomalému rozhýbání těla. Druhá část trvá nejdéle a dáváme v ní prostor pozdravům slunci a ásanám, jedná se o nejdynamičtější část. V závěru lekce se opět vracíme k dechu, zpomalení a nakonec krátce relaxujeme.“

KUNDALINI JÓGA
Zvláštním druhem jógy, která kombinuje meditaci, fyzické cvičení a dýchací techniky, je kundalini jóga. První lekci učil v roce 1969 Yogy Bhajan v USA. „Kundalini jóga je vztah, životní styl, spojení individuálního vědomí s vědomím nekonečným. V kundalini józe je nejdůležitější ze všeho osobní zážitek, který jde rovnou do srdce. Prakticky jde o schopnost žít život ve zdraví, štěstí a celistvosti,“ říká Martina Jirčíková, která vede kurzy kundalini jógy. Podle ní se jedná o druh jógy, který můžeme jednoduše zařadit do našeho běžného života. „A ze své zkušenosti mohu říct, že tato jóga mění každý den nejen mne, ale i moji každodennost,“ dodává. Lekce kundalini pak mají přesně stanovená pravidla. Vedoucí kurzu na tom nemůže nic měnit, vše je přesně dané a má svůj význam. „Důležité je naladění na naši vnitřní moudrost mantrou Ong Namo Guru Dev Namo, poté následuje rozcvička, krije (sestava cviků s určitým zaměřením), relaxace a meditace. Každá lekce je zakončena písní,“ popisuje Jirčíková. Sestavy jsou připravené tak, aby působily na vyladění celého těla, mysli a duše. „Pomůže nám vyrovnat se s dnešní uspěchanou dobou plnou stresu, spěchu a strachu. Konkrétně mohu říct, že když jsem začala cvičit jógu, uvolnil se stres a napětí v mém těle, přestala mě bolet záda a moje páteř je ohebná, jako by mi bylo 20let,“ doplňuje
Jirčíková.