Které nápoje jsou nejzdravější?

Nejzdravější je jíst ovoce a zeleninu, to už každý víme. Co ale máme pít, pokud se chceme zdravě stravovat? Nejrůznější potraviny obsahují odlišné látky, které mohou být zdraví prospěné. Ty většinou působí jako prevence – vitaminy, tuky, minerály, enzymy a bílkoviny. Tekutiny také ovlivňují látkovou výměnu a udržují stálou tělesnou teplotu. Jejich nedostatek může způsobit houstnutí krve a z toho plynoucí další potíže.

Chcete udělat něco pro vaše zdraví? Pijte vodu. Ale jen tu čistou. Bez bublinek, šťáv a jiných sladidel. Čistá voda posílí vaše srdce, mléko pomůže proti vysokému tlaku, kefír vám spraví trávení, kakao odstraní vysušenou pokožku a zelený čaj funguje jako prevence proti rakovině. Kolik tekutin ale za den vypít? Obecně se doporučuje dostat do sebe 2-2,5 litru tekutin denně. Na každého však působí jiné faktory – žijeme v různém prostředí, máme odlišnou fyzickou aktivitu a také hmotnost, věk, pohlaví a stravovací zvyky. To všechno může ovlivnit, kolik vody potřebujeme. Organismus denně ztratí kolem 2,5 litru vody, která odchází kůží (pocením), plícemi, močí a stolicí. Proto pití nepodceňujte.

waterPrvní místo obsadila tekutina v té nejčistší formě – voda. Lidské tělo je ze 70 % tvořeno právě vodou, a tak ani není divu, že je pro něj nejzdravější. Čistá voda je pro nás nejvhodnějším nápojem, a proto bychom jí měli pít nejvíce. Odstraňuje totiž z těla škodlivé toxiny, zlepšuje zrak, sluch, snižuje hladinu cukru v krvi, ničí tuky, plísně, bolesti hlavy, snižuje lámavost kostí, kazivost zubů i poruchy spánku. Vědci se dokonce domnívají, že pravidelné pití správného množství vody prodlouží život až o 20-30 let. Denně byste měli vypít přibližně 1,5-2,5 litru vody.

milkNa druhém místě nejzdravějších nápojů je mléko. Je považováno za tu nejkomplexnější potravinu. Tělu dodává energii a to pomocí tuků, a díky minerálům, které obsahuje, zesiluje kosti a zuby. Navíc dodává i vitaminy, enzymy, bílkoviny s protirakovinovými, antisklerotickými a imunostimulačními vlastnostmi. Podle nejrůznějších vědeckých výzkumů lidé, kteří pijí pravidelně nízkotučné mléko, jsou méně ohroženi problémy s nízkým tlakem. Tento nápoj však není vhodný pro všechny. Pokud máte alergii na mléko a laktózu, velkým obloukem se mu vyhněte.

Pozadu nezůstává ani kefír. Jeho zdravotní účinky jsou skoro až zázračné, dokáže totiž náš trávicí trakt vrátit zpátky do normálu. Tento nápoj totiž nejenom ničí kvasinky, bakterie, viry, ale také obnovuje střevní mikroflóru a ještě zlepšuje imunitní systém. Kefír pomáhá při léčbě zácpy, onemocnění žlučníku, jater, vyrážkách, ekzémech i kvasinkových infekcích. Také podporuje celkovou detoxikaci organismu díky bakteriím mléčného kvašení, které zabíjí aflatoxiny (jeden z nejsilnějších karcinogenů) a další zdraví škodlivé houby.

Tím výčet zdravých mléčných výrobků nekončí. Kakao je totiž čtvrtým nejzdravějším nápojem. Obsahuje v sobě takzvané flavonoidy, které jsou prospěšné pro kardiovaskulární systém. Když si budete dávat kakao každé ráno, pomůžete i vaší pokožce. Získá totiž potřebnou vlhkost a bude pomaleji stárnout. Kromě toho zvýšíte i citlivost svého těla na inzulín. Granko vám však v tomto případě moc nepomůže, budete potřebovat kvalitní kakaový prášek. Vyberte takový, který má vysoký podíl kakaa a nízký obsah cukru. Kakao připravujte ideálně z odtučněného mléka.

Náš seznam zakončíme zeleným čajem. Ten je zdravý díky látkám zvaným polyfenoly. Dokonce dokáže zpomalit růst nádorů, a tím úspěšně působit proti rakovině. Navíc, při jeho pravidelném pití, zabraňuje vzniku zubního kazu, upravuje krevní tlak, zbavuje naši krev cholesterolu a brání vzniku kornatění tepen. Obsahuje také vitamin E, který zpomaluje stárnutí buněk. Nachází se v něm i draslík, který je prospěšný pro mozek a nervy a hořčík, který je základním stavebním prvkem kostí a zubů. Fosfor, sodík a mangan posilují kosti, metabolismus i spalování tuků.