Nastartujte den kvalitní snídaní

Měli bychom opravdu snídat jako králové, obědvat jako rádcové a večeřet jako žebráci? Je snídaně tím pravým startem do nového dne, a jaké by měla mít složení? Ti, kdo mají rádi sladké, se mohou radovat, k snídani jsou povoleny i cukry. Neznamená to ale, že musíte srkat přeslazený čaj a k tomu si dávat koblihy, ze kterých se jen práší. Probuďte své tělo něčím, co vám chutná a zároveň vám prospěje. Nikoho asi nepřekvapí, že je dobré zařadit i při snídani do svého jídelníčku hlavně ovoce a zeleninu.

Znáte to, vstáváte brzo, nestíháte a tak jen cestou do práce zhltnete, co vám zrovna přijde pod ruku. Až v průběhu dopoledne si uvědomíte, že jste dnes ještě nic nepili (káva se nepočítá) a snažíte se to dohnat alespoň bylinkovým čajem a sklenicí vody. Na to už je ale mnohdy pozdě, možná se ani dnes nevyhnete bolesti hlavy a volný čas strávíte s mokrým hadrem na hlavě. Nejenom snídaně je důležitým startem dne, ale i pitný režim je nezbytnou součástí našich stravovacích návyků.

VSTÁVEJTE VČAS
O čas hrajeme ráno všichni. Stihnout to do práce, vypravit děti, vyvenčit psa, vyžehlit košili, na kterou jste včera už zapomněli. Na jídlo už ale mnohdy dostatek času nezbyde. Přitom není důležité prostě jenom do sebe něco dostat, ale nasnídat se v klidu. Ideální je podle výživové poradkyně Táňi Wasserbauerové snídat do 45 minut od probuzení. „Tělo tak doplní energii po celonočním lačnění. Pokud tento interval dodržíme, metabolismus je během dne daleko aktivnější,“ vysvětluje. Časná snídaně také prý eliminuje odpolední a večerní chutě. Takže pokud se nechcete večer trápit tím, že máte neustále na něco chuť, pořádně se ráno nasnídejte.

NESPĚCHEJTE
Žádné jídlo, ale tím spíš snídani, bychom neměli jíst ve spěchu. To totiž může vést až k zažívacím problémům. „Vše, co sníme ve spěchu a při jakékoli činnosti, je z pohledu racionální stravy nevhodné. Hlavním důvodem je to, že si konzumaci jídla vlastně ani neuvědomujeme. Jíme bezmyšlenkovitě a stravu si nemáme čas ani vychutnat,“ upozorňuje Wasserbauerová. Nejde pak jen o to, že z jídla nemáme žádný požitek, ale často sníme i více, než je potřeba.

PESTRÁ SNÍDANĚ DĚLÁ DEN
Co je tedy vhodné snídat a jakou část energetického příjmu by měla snídaně tvořit? I s tím nám poradila výživová poradkyně. „Důležité je, aby byla snídaně vhodně složená a obsahovala všechny potřebné živiny. Vyvážená snídaně by podle pravidel denního talíře měla obsahovat sacharidy, bílkoviny, tuky a ovoce či zeleninu,“ radí Wasserbauerová. V takovém složení by snídaně měla tvořit 20-25 % z celkového denního energetického příjmu. Sacharidy můžeme do těla dostat například tím, že posnídáme celozrnné pečivo nebo neslazené müsli, bílkoviny jsou zase obsaženy v jogurtech, tvarohu nebo sýrech. Najdeme je ale i v kvalitní šunce, tofu nebo například tuňákovi. Tuky zase doplníme ořechy, avokádem nebo třeba lučinou. Volit bychom ale měli i podle naší chuti a snídat sladké nebo slané snídaně podle našich preferencí. Důležitá je hlavně pestrost.

JE SNÍDANĚ NEJDŮLEŽITĚJŠÍM JÍDLEM DNE?
Ani tato otázka nemůže být zodpovězena jednoznačně. Snídaně bezpochyby je velmi důležitou součástí startu každého dne. „Všechna jídla během dne konzumována v pravidelných intervalech jsou důležitá a mají svůj význam. Snídaně by měla být prvním denním jídlem a je významná především proto, že pomáhá s nastartováním metabolismu, který byl během noci v klidovém režimu,“ vysvětluje výživová poradkyně Wasserbauerová. Důležité je ranní jídlo pro všechny věkové skupiny. Snídat bychom tedy pravidelně a kvalitně měli všichni, bez rozdílu věku, fyzické kondice nebo pohlaví.

PAMATUJTE NA PITNÝ REŽIM
Součástí celkového denního režimu a tedy i snídaně je pitný režim. Ten ale máme často tendenci podceňovat. Tekutiny přitom tvoří většinu naší hmotnosti a pomáhají s rozvodem důležitých látek v našem organismu. Hned jak vstanete, měli byste doplnit noční deficit. Výživoví poradci doporučují dvě až tři deci tekutin hned po probuzení. I tohle je tip, jak lépe své tělo nastartovat do nového dne. „Výběr druhu tekutin se často odvíjí od výživového cíle člověka. Obecně lze ale říci, že ideální jsou pramenité vody, mírně mineralizované vody, neslazené či mírně slazené čaje, popřípadě kvalitní ovocné či zeleninové šťávy bez přidaných cukrů,“ radí s výběrem vhodných tekutin Wasserbauerová. Stejně jako na pitný režim bychom neměli zapomínat na klasiku v podobě ovoce a zeleniny. Pro naše tělo jsou to zásobárny vitaminů, které potřebujeme.

NA CO ZAPOMÍNÁME?
Opomíjenou potravinou bývají třeba ořechy nebo různá semínka. Tyto potraviny obsahují omega 3 mastné kyseliny a pěkně vás zasytí. Jde navíc o zdravé tuky, kterými zdravé tělo také nepohrdne. „Často se u snídaní zapomíná také na komplexní sacharidy s podílem vlákniny,“ dodává výživová poradkyně. Přitom ty můžeme doplnit třeba konzumací celozrnného pečiva nebo sypanými vločkami. Nepodceňujte snídani a nastartujte vždy své tělo do nového dne kvalitními potravinami.