Olivový olej jako prevence rakoviny

Někteří z nás ho v kuchyni nepoužívají vůbec, jiní pouze občas. Olivový olej je však jednou z nejzdravějších surovin. Ne nadarmo se kvůli němu středomořské státy považují za nejlépe se stravující národy na světě. Ovšem jeho využití se neomezuje pouze na kuchyni. Velmi užitečný je také v každodenní kosmetice. V čem je našemu tělu prospěšný? Odborníci ho především oceňují v prevenci onemocnění srdce, krevního oběhu a nádorových onemocnění.

V oblasti Středozemního moře to není žádná novinka – olivový olej je pro zdraví to nejlepší. Už Homér kdysi nazval tento olej tekutým zlatem a nebyl od pravdy daleko. Olivový olej je totiž významným zdrojem živin pro naše tělo. Jak ale rozpoznat, který druh oleje je pro nás nejlepší? A můžeme na něm i smažit?

PŮSOBÍ PREVENTIVNĚ PROTI SRDEČNÍM ONEMOCNĚNÍM
Jak z předchozího odstavce vyplývá, olivový olej je prospěšný zdraví. V té nejvyšší kvalitě totiž obsahuje mononenasycené mastné kyseliny – kyselinu olejovou, která pomáhá regulovat hladinu „zlého“ LDL cholesterolu v krvi a zvyšovat hladinu „hodného“ HDL cholesterolu. Snižuje riziko trombózy a působí preventivně proti kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním. Pomáhá také tělu rozkládat tuky a podporuje funkci žlučníku. Olivový olej nejen chrání před onemocněním srdce a krevního oběhu, ale slouží také jako prevence proti zvýšené hladině cholesterolu, vzniku cukrovky, ale i zácpy a rakoviny tlustého střeva. „Obsahuje také různé antioxidanty, například betakaroten nebo vitamíny E, C a polyfenoly. Tyto látky však procesem rafinace z oleje ve značné míře mizí,“ vysvětluje výživová poradkyně Kateřina Bukáčková.

PANENSKÝ OLEJ MÁ TŘI ÚROVNĚ KVALITY
Olivové oleje se dělí na panenské a rafinované nebo jejich směsi. Panenský olej je lisovaný za studena, tedy mechanicky. To znamená, že plody byly co nejrychleji (ideálně do 4 dnů od sběru) vylisované pouze mechanickou cestou, bez užití jakýchkoli chemikálií, a zpracovávané pouze za teploty do 50 °C. Lze jej zakoupit ve třech úrovních kvality – extra panenský (extra virgin), panenský (virgin) a obyčejný panenský olivový olej. Liší se chutí a také množstvím volných kyselin v oleji. „Nejkvalitnější a zdraví nejprospěšnější je samozřejmě olej extra panenský, ideálně v biokvalitě,“ říká Bukáčková. Kvalitativně velmi dobrý olej je zpravidla ale také velmi drahý.

Extra panenský olej obsahuje méně než 0,8 % volných kyselin na 100 g a má nejvýraznější chuť. Tento olej tvoří pouhých 10 % z celosvětové produkce. Avšak zajímavé je, že až 80 % celkového množství olivového oleje pocházejícího z Řecka je právě extra panenský olej.

Panenský olivový olej obsahuje volných mastných kyselin méně než 2 g na 100 g včetně. Hodí se například do salátů, předkrmů a jiných studených pokrmů nebo k lehkému dušení a smažení.

Obyčejný panenský olej má volnou kyselost méně než 3,3 g na 100 g včetně.

POZOR NA OLEJ Z POKRUTIN
Rafinované oleje se od panenských neliší v obsahu volných kyselin (obsah okolo 0,5 %), ale zejména ve způsobu výroby. Jsou lisovány za vysokých teplot pod tlakem, je tedy významně snížena jejich nutriční hodnota, kvalita i chuť. Oleje bývají následně chemicky ošetřeny. Někdy bývají prodávány ve směsi s panenským olivovým olejem. Olej z pokrutin je olivovým olejem nejnižší kvality. Pokrutina je odpad z prvního lisování oliv. Tento olej je vždy rafinovaný, někdy se prodává samostatně, někdy ve směsi s panenským olivovým olejem. „Osobně nákup jiných než panenských olejů nedoporučuji, jedná se již o vysoce průmyslově zpracované produkty s nepříznivým dopadem na lidské zdraví,“ radí Bukáčková.

VYUŽITÍ V KUCHYNI
Olivový olej se samozřejmě nejlépe hodí do studené kuchyně do nejrůznějších dresinků, studených omáček, zálivek apod. Lze jej ale také tepelně upravovat. Jeho kvalita se tím sníží, ale zcela bezpečně se dá použít i pro tepelné úpravy do 180 °C. Je tedy možné na něm krátkodobě restovat i vařit. Kouřový bod (bod přepálení) olivového oleje je podle druhu asi 190 °C, takže na smažení a fritování při vysokých teplotách vhodný není. „Pro tento druh tepelné úpravy doporučuji olej kokosový (dle jídla panenský nebo dezodorizovaný bez kokosové vůně), přepuštěné máslo (ghí) nebo sádlo,“ doporučuje Bukáčková.

PĚSTOVÁNÍ OLIVOVNÍKU
Věděli jste, že stromy olivovníku na naší planetě zabírají 9,6 milionů hektarů půdy? Jedná se o dvakrát rozsáhlejší půdu, než která je věnovaná jabloním či banánovníkům. Olivový strom je tak jedním z nejpěstovanějších stromů na světě – předčí ho jen kokosové a olejové palmy. Největší pěstitelé jsou ve Středomoří – odtud pochází 95 % veškeré produkce. Třemi největšími pěstiteli na světě jsou Španělsko, Itálie a Řecko.

VÝROBA NEJKVALITNĚJŠÍHO OLEJE
Olivy se sbírají v době, kdy v sobě mají největší množství oleje, ale zároveň ještě nejsou úplně zralé. Odhadnout správnou dobu sběru je tedy velmi důležité. Úplně nejlepší je olivy sbírat ručně, avšak ne vždy jsou na to finance a čas. Olivy by měly být co nejmíň poškozeny, bez jakýchkoliv přimíchaných větviček či lístků. Zpracovat se musí co nejdřívě po sklizni, aby se u nich nevyskytla plíseň, případně kvašení. Pak se olivy očistí a následuje mletí. Olivy se melou na tu nejjemnější pastu, která se musí smíchat s tekutinou, jež se oddělila při mletí. Celá hmota je následně vystavena odstřeďování, kdy dochází k oddělení pevných částí od tekuté. Posledním krokem je oddělení oleje od vody a následné stáčení čistého oleje do nerezových tanků, které jsou skladovány při teplotě okolo 15 °C bez přístupu vzduchu. Olivový olej totiž na světle oxiduje, proto je nutné jej prodávat a skladovat v tmavých lahvích.

VYUŽITÍ V KOSMETICE
Olivový olej je také základní surovinou v kosmetickém a farmaceutickém průmyslu. Často se používá při výrobě mýdel, pleťových či tělových krémů. Taková olivová mast může pomoct fyzicky namoženému svalstvu. Olivový krém je doporučován pro zklidnění kůže po opalování nebo na sluncem namáhané vlasy. Natřením oleje na zuby odstraníte stopy kávy, čaje, červeného vína i nikotinu.