Tisíce motorkářů v říjnu zase projedou Žďárem

„Kůže, benzin, asfalt, guma, chrom, hmyzáci, kapka oleje a velká dávka větru, která dodá příchuť nekonečných kilometrů. Pořádně promícháme a máme tu kotel poctivý pekelný svobody,“ to je recept, který nabízí na svém webu skupina Indian Givers. Pochopit, co jednotlivé ingredience pro pravého motorkáře znamenají, může asi jen někdo, kdo příchuť nekonečných kilometrů opravdu zná. Přiblížit ji však může i motorkářským abstinentům třeba akce Zavírání silnic 2015.

Rok se s rokem sešel a 24. října už je zase na čase silnice jednostopým řidičům symbolicky uzavřít. Pro nezasvěcené jde o akci, kdy se motorkáři z širokého okolí loučí se sezonou a chystají se uložit svoje stroje k zimnímu spánku. Každoročně tuto akci pořádá skupina Indian Givers. Starají se o to, aby nešlo jen o předvádění motorek a rozlučkovou společnou jízdu, ale i kulturní zážitek. Na ovál u zimního stadionu jsou zváni všichni příznivci jednostopých dopravních prostředků, kteří si v říjnu chtějí užít trochu
zábavy.

Zdar všem motorovým bejkům! To jsou první slova, kterými skupina Indian Givers na svých stejnojmenných webových stránkách zdraví každého, kdo na ně zavítá. Ať už je to pravidelný návštěvník nebo jen zbloudilá duše, kterou vody internetu donesly až sem. Od prvního pohledu je vám jasné, že jsou to nadšení motorkáři každým coulem.

Všechno to začalo už v březnu před čtyřmi lety. V roce 2011 se skupina Indian Givers dala dohromady. Sedm statečných, kteří tvoří kmenové jádro, se nebojí organizovat akce pro tisíce lidí. Jejich doménou je zavírání a otevírání silnic právě ve Žďáře nad Sázavou. Dvakrát ročně tak spunktují sraz motorkářů na rychlobruslařském ovále
u zimního stadionu. Jak náročná je organizace akce? A kolik lidí se jí každoročně zúčastní? Můžete s sebou vzít i děti? O tom všem se rozpovídal vicepresident klubu Indian Givers Pavel Musil, který patří mezi pořadatele a přezdívá se mu Pajk.

Kdo pamatujete, že se akce nekonala vždy před zimákem, možná si vzpomenete na náměstí plné motorek. Kam ale motorkářská tradice až sahá? V historii zapátral
i Pavel Musil a zjistil, že úplně první akce podobná dnešnímu zavírání se uskutečnila
v Pikárci už roku 1998. „Pořádal ho Jiří Báča a pak za spolupráce Radima Chrásta pokračovali až do roku 2003, kdy se tyhle akce začaly pořádat právě na náměstí ve Žďáru nad Sázavou. Pořádal je tam Fate a opět mu při tom pomáhal Radim Chrást,“ přiblížil počátky akce Musil. Mezi lety 2007 až 2010 se o motorkářské veselí staral právě zmíněný Fate se svým tehdejším klubem Bitch Three.

Štafetový kolík převzala skupina Indian Givers právě v roce 2011. „Hrozilo, že by akce tohohle typu ve Žďáru skončily a nám to přišlo jako velká chyba, protože tady ta tradice byla,“ vysvětlil, proč se do organizování motorkářských srazů skupina vlastně pustila.

Indian Givers v tom však nejsou sami, každoročně jim s organizací pomáhají desítky dalších lidí. „Za všechny musím poděkovat hlavně kamarádům z Dark Charons z Chotěboře, kteří nám s touto akcí pomáhají dlouhodobě. Je však ještě dost dalších kamarádů, bez kterých by to rozhodně nešlo,“ říká jeden ze sedmičky organizátorů z klubu Indian Givers.

Akce i podle organizátorů není jenom o motorkách, i když o nich je to přirozeně dost, ale jde hlavně o lidi, kteří na ovál přijdou. Hodně se jich na akce pořádané Indian Givers vrací pravidelně, třeba právě proto, aby si chlapík z choppera pokecal s borcem ze silničky. Každoročně se tak počet návštěvníků zvyšuje. „V poslední době se blížíme číslu tisíc. Tím ale myslím motorek. Lidí, co si k nám našlo cestu, je daleko víc,“ vypočítává Pavel Musil. Odhaduje, že ovál navštěvuje mezi třemi až čtyřmi tisíci lidí.

Pravidelně se zúčastňuje i motorkářka Ester Marečková. „Chodím na akci každý rok jak na zavírání, tak na otevírání silnic. Je tam dobrá atmosféra a ráda se podívám na motorky ostatních a spojím to i s projížďkou,“ říká Ester, která jezdí na své Yamaze YZF-R 125 čtyři roky.

Zajímavé nejsou jenom počty návštěvníků, ale i místa, odkud na akci motorkáři přijíždí. „Myslel jsem si, že se jedná o lidi převážně z okolí. Tím myslím Vysočinu, jižní Moravu a východ Čech, ale už nějakou dobu jezdí motorkáři i z Prahy, jižních Čech a i z větší dálky. Letos na otevírání bylo slyšet i němčinu a francouzštinu,“ dodává Musil.

Akci se tak organizátorská skupina snaží přiblížit opravdu všem. Počítá se i s rodinami s dětmi nebo prarodiči s vnoučaty. Každý, kdo se chce podívat na zajímavé motorky a seznámit se s jejich jezdci, je vítán. Ani hlady a žízní během akce trpět nebudete, Indian Givers myslí na všechno.

Někdy se podaří dostat na ovál šermíře, třeba ze skupiny historického šermu Flamberg nebo cyklotrialisty z Hamrů. Ti, kdo chodí na akci pravidelně, mohli už vidět také kaskadérské vystoupení. K zábavě patří i muzika, proto se letos můžete těšit na 100% hudební překvapení, jak hlásá oficiální plakát. Největším lákadlem jsou prý tříkolky nebo různě upravené a přestavěné motorky.

Když se sejde tolik motorek a tolik různých jezdců, jeden by si opravdu pomyslel, zda je to vůbec bezpečné. Uhlídat je třeba bezmála 350 motorek. Myslí na to i organizátoři, proto každoročně účastníkům akce připomínají zásady bezpečné jízdy ve skupině. Na webu motorkari.cz uvádí autoři článku Průvodce skupinovou jízdou hned několik pravidel, která by měl každý, kdo chce zvládnout projížďku v koloně, zvládnout.

Každý jezdec by se měl na tuto událost připravit, přece jen, není to nedělní vyjížďka jednotlivce, ale v koloně jezdí každý rok i stovky motorek s různým výkonem a na nich stovky motorkářů s různými zkušenostmi. Plná nádrž a včasný příjezd je samozřejmostí, kterou by neměl nikdo podcenit. Důležité je i to, aby byli všichni s trasou dopředu seznámeni a nikoho tak nepřekvapilo, že se staví na odpočinek nebo že váš kamarád se slabší motorkou nepojede blízko vás.