Ušetří nákup ojetiny opravdu peníze?

V případě, že se rozhodneme koupit již ojetý vůz, je to často právě z důvodu, že chceme nějaké ty peníze ušetřit. Náš známý třeba koupil pěkné auto v dobrém stavu a za skvělou cenu. Je to ale vždy tak trochu risk. Na první pohled totiž nepoznáte, jestli auto opravdu je nebo není v pořádku a i nablýskaný vůz může skrývat pod kapotou další nečekané výdaje. Sepsali jsme pro vás pár rad, jak si zkontrolovat, že jste nenaletěli nečestnému prodejci. S něčím si poradíte sami, ale některá kritéria bude třeba svěřit ke kontrole odborníkovi. Důležité je získat od prodejce o vozidle co nejvíc informací a vše si ověřit.

Většina lidí z České republiky, kteří se rozhodli stát se motoristy a koupit si auto, někdy řešila otázky ohledně ojetých aut. Výzkumy provedené společností STEM/MARK dokonce tvrdí, že téměř 40 % lidí nakupuje vozidla právě v domácích bazarech. Tím ale počty lidí kupujících ojetinu zdaleka nekončí. Další lidé využívají například možnosti koupit ojetý vůz od známých, přes inzerát nebo ze zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si prý podle webu auto.idnes.cz vybere asi 24 % z nich a jen malá část kupujících se pak obrací na zahraniční prodejce. Koupě ojetiny je tak pro nás aktuální otázkou. Zajímavé také je, že o nákupu automobilu se 31 % lidí radí se svým partnerem, nicméně asi 29 % o koupi prý podle výzkumu rozhoduje samo. Výsledky ale ukázaly také to, že většina Čechů příliš nevěnuje pozornost kontrole stavu vozu, který v bazaru nebo u známých kupují. Až pro 71 % je rozhodující především cena. Ne vždy se však vyplatí koupit levné auto.

NEDÍVEJTE SE POUZE NA CENU
Jednou z věcí, která by vás při koupi ojetého automobilu měla také zajímat, jsou například stočené kilometry. Ten, kdo se chystá auto prodat, ať už je to soukromá osoba nebo autobazar, se tak snaží zakrýt, kolik už auto má za sebou najetých kilometrů. A vás může lákat, že levně pořídíte vůz, se kterým se ani tak moc nejezdilo. Na první pohled to jako laik většinou nepoznáte, takže je velká šance, že naletíte. O problému se dozvíte třeba až za čas při poruše. Jak už to tak bývá, ta přijde obvykle v nejnevhodnější moment. Abyste se i na ojetý vůz mohli spolehnout, je dobré nekupovat zajíce v pytli.

NENÍ AUTO KRADENÉ NEBO PO BOURAČCE?
Na co všechno byste si tedy měli raději dávat pozor? A jak se o možných závadách dozvědět?Jestli máte tu možnost, vezměte s sebou do autobazaru odborníka. Některé autobazary nabízí před prodejem servisní prohlídku. Od věci nejsou ani různá osvědčení, která prodejce může doložit. Vyžadujte co nejvíce informací. Třeba i o původu vozidla. „Autobazar by měl poskytnout veškeré dostupné informace o prodávaném automobilu, jako jsou například původ vozu, technický stav, VIN kód, ale i počet předchozích majitelů,“ uvedl Michal Sokolíček, nákupčí Autobazaru Vysočina. Pokud některé informace chybí nebo jsou vám podezřelé, měli byste před koupí vše prověřit. Hlavní rizika představuje rok výroby, který se někteří prodejci pokouší změnit. Ověřit je třeba i identifikátory, tedy zda vozidlo není třeba předělané nebo kradené. Rozumné bude zkontrolovat i technický stav vozidla.

KLIDNĚ AUTO VYZKOUŠEJTE
Ledacos může odhalit třeba i zkušební jízda. Nabízí ji dnes už velké množství autobazarů. Při krátké vyjížďce sice nepoznáte všechno, o vozidle ale může vypovídat už startování nebo zvuk motoru. Vyzkoušet byste měli řazení, brzdy, ale i světla. Odcizené auto se vám do rukou může dostat celkem snadno. Podvodníci prostě využijí doklady, které jsou v pořádku, ale patří k autu, které je třeba po havárce na odpis. Nejčastěji se tak děje při dovozu aut ze zahraničí. Kradenému vozu se nahradí nejen doklady, ale i identifikátory. Ty už totiž u starého vozu nikdo v zahraničí shánět nebude, protože vozidlo bylo odepsáno z registru. Problém ale nastává u vás, pokud policie na odcizený vůz přijde, pak nezáleží na tom, že jako majitel nemáte tušení, že je auto kradené. Okamžitě a bez náhrady vám ho proto mohou zabavit. Možností je nechat si ověřit originalitu identifikačních znaků. S takovou kontrolou si už však bohužel neporadíte sami. To musíte nechat na odbornících.

JAK NA STOČENÉ KILOMETRY?
Málokdo má odborné zkušenosti k tomu, aby si se všemi problémy, které mohou při koupi ojetiny nastat, sám a rychle poradil. Existují však i dostupné možnosti, jak provést kontrolu a přesvědčit se, že peníze neutrácíte zbytečně. Právě stočené kilometry kupujícím mohou dělat největší starosti, jde totiž o nejčastější problém ojetin. Cenu neurčuje jen stáří vozu, ale hlavně to, kolik kilometrů už má auto za sebou. I Michal Sokolíček říká, že je výhodnější koupit sice starší auto, ale s méně najetými kilometry. Abyste se přesvědčili o tom, že vůz má najeto tolik, kolik tvrdí tachometr, můžete například navštívit webové stránky zkontrolujsiauto.cz. Tento web nabízí údaje o automobilech podle takzvaného VIN kódu. Jde vlastně o identifikační číslo vozidla, které funguje jako jakési rodné číslo. Najdete ho samozřejmě v dokladech od auta, sedmnáctimístné číslo je však vyraženo i do karoserie vozu nebo nosného rámu. Jeho umístění se liší podle typů vozidel, nejčastěji je však pod čelním sklem, nebo na dělící příčce motorového prostoru. Systém Autotracer je přístupný částečně zdarma a poskytuje různé informace o vozidlech, jejichž VIN kód zadáte. Dočtete se tak třeba o záznamech z tachometru, ale i záznamech ze servisních prohlídek nebo skutečný rok výroby vozu, který se chystáte kupovat.

PRAVIDELNÝ SERVIS
Věk se projevuje i na autech. Je ale pravidlem, že s ojetým vozidlem budete muset častěji do servisu? „Servisní intervaly u ojetého automobilu jsou stejné jako u nového vozu. I když riziko závad je vyšší právě s rostoucím věkem a počtem najetých kilometrů,“ dodává Michal Sokolíček. Dejte pozor, abyste opravdu ušetřili.