Vstáváte unavení a s bolavými zády? Máte špatnou matraci

Trávíte spánkem třetinu života a stejně se ráno budíte unavení a s bolestí zad? Možná je to tím, že spíte na nevhodné matraci. Je na vás moc měkká, nebo naopak tvrdá, budí vás každý pohyb partnera, který se v noci převaluje? Nechte si poradit od odborníků a vyberte si variantu přímo pro vás. Dospělý člověk by měl trávit v posteli přibližně osm hodin, kvalitní matrace zajistí, že to nebude ztráta času.

Je to právě osm hodin denně, co odpovídá zmíněné třetině života. Je to ale ideální doba, kterou bychom měli prospat? Na tuto otázku asi neexistuje jednoznačná odpověď. Někomu stačí k regeneraci organismu pět hodin spánku, někdo zase nemůže druhý den fungovat, pokud neprospí víc než osm hodin. Podle Lauren Hale z organizace Nation Sleep Foundantion lze přibližnou délku, kterou bychom měli strávit spánkem, odhadnout podle věku. Jejich údaje uvádí, že by novorozenci do 3 měsíců měli prospat průměrně 17 hodin denně, se zvyšujícím se věkem počet doporučovaných hodin klesá a tak mladí lidé okolo 14. a 17. roku života už mohou pro správnou regeneraci spát kolem 8 až 10 hodin. Dospělým doporučuje organizace 7-9 hodin. I přesto však Lauren Hale upozorňuje na to, že nelze přesně předepsat počet hodin, který naše tělo potřebuje, to musí vysledovat každý sám.

NA ČEM BUDETE SPÁT?
Ať už vám tedy vyhovuje jakákoliv délka strávená spánkem, tak jako tak je potřeba vybrat si, na čem budete spát. Výběr matrace se vyplatí nepodcenit, je to investice, která se vám bude připomínat každé ráno. Aby to nebylo bolestí za krkem, zad nebo jinými zdravotními komplikacemi, vybírejte pečlivě. V tomto případě je vždy výhodou, když vám může pomoci odborník. Bude snazší vybírat z mnoha různých materiálů s někým, kdo tomu rozumí. Osobní kontakt se zákazníkem preferuje i Martin Cejp, který se prodejem matrací, postelí a roštů zabývá již od roku 1995. „Poskytujeme informace, které v drtivé většině případů v prodejních prospektech ani materiálech výrobců zákazníci nenajdou, nebo jsou většinou deklarovány tak, že nemusí pochopit jejich význam,“ říká majitel prodejny CM Zdravé spaní postele. Ptejte se prodejce na to, co vás zajímá nebo se s ním poraďte, jaké problémy vám způsobovala stará matrace. Zkušení prodejci by měli mít praktické zkušenosti, které by vás mohly nasměrovat k matraci, která vám bude zcela vyhovovat.

DŮLEŽITÁ JE HUSTOTA PĚNY I POČET PRUŽINEK
Kvalitu matrace z velké části určuje hustota pěny, ze které je vyrobena. To by také měl být údaj, který by vás při výběru měl nejvíce zajímat. „Obecně platí, že je nejlepší hledat pohodlnou matraci, s co nejvyšší hustotou pěn. Ideální jsou tzv. studené pěny s viditelnou buněčnou strukturou s objemovou hmotností 40-55 kg/m3 s nižším odporem při stlačení,“ doporučuje Martin Cejp. Tuto informaci zjistíte ze čtyřmístného čísla označujícího použitou pěnu. Jde o první dvě číslice v kódu. Například označení HR4037 udává, že tato pěna má hustotu 40 kg/m3 a tvrdost 37, přičemž do 30 jde o měkkou, mezi 30-35 střední tuhost, 36 a více značí zvýšenou tuhost. „V současné době jsou nejpoužívanější matrace z tzv. studených pěn s otevřenou buněčnou strukturou, „líných“ pěn změkčujících povrch matrace. Výhodou je jejich výborná elasticita a snadné tvarování. Díky těmto vlastnostem lze kombinací různých typů pěn vytvořit ideální lehací plochu,“ říká Martin Cejp.

Materiálů, ze kterých se matrace vyrábí, je mnoho. Neváhejte se tak na vlastnosti jednotlivých typů v obchodě zeptat. Každému může vyhovovat něco jiného, tak ať víte, z čeho můžete vybírat. Další variantou jsou matrace s pružinovým jádrem tvořeným soudkovitými pružinami uloženými jednotlivě v zašitých „sáčcích“. U těch je důležitý počet pružinek a použité povrchové pěny. „Kvalitní matrace s taštičkovou pružinou obsahuje v rozměru 90×200 cm cca 700 ks pružinek,“ upřesňuje Cejp. Při výběru zohledněte i možné alergické reakce na materiály, ze kterých jsou matrace vyrobeny, jako jsou latex nebo vlna. Praktické je vybírat ty matrace, které mají snímatelný potah a můžete ho pak snadno vyprat. Nestačí však mít o matraci hodně informací, dobré je vyzkoušet si její pohodlí na vlastní kůži. Snad každý pomyslí v obchodě s nábytkem na to, že by se na chvíli natáhl na připravená lůžka. Podle prodejců je i tato zkušenost důležitá a při rozhodování o koupi matrace by neměla chybět. Za kvalitní matraci zaplatíte průměrně přes pět tisíc korun, při správném používání a ošetření může být její životnost však až 10 let. Stejně důležité je kombinovat matraci i s vhodným roštem. Nesprávně zvolený rošt totiž může snížit funkční životnost matrace až o 20 nebo 30 %.

MYSLETE I NA ROŠT
Jaké tedy máme možnosti? Volit můžete mezi pevnou rovnou podložkou, lamelovým nebo laťkovým roštem. „Podklad musí mít dostatečnou nosnost, která zvládne unést matraci včetně uživatele,“ upozorňuje prodejce matrací a roštů Martin Cejp. Rošt nebo podkladová deska by měla být dostatečně prodyšná, aby mohlo být matracové jádro odvětráváno a nevznikala tak plíseň. Lamelové rošty jsou vhodné nejen v případě, že budete chtít matraci polohovat. Výhodou je také vysoká prodyšnost a možnost nastavení tuhosti. „Lamelový rošt vytváří díky předehnutým lamelám proměnlivý protitlak, který značně přispívá ke správné anatomické poloze těla tím, že v těžších a vyklenutějších partiích, jako jsou kyčle a ramena, lamely více uhýbají matraci a lehčí partie, jako jsou bedra, krk, nohy, naopak podpírají. Zásadní roli mají při použití latexových matrací. Lamelové rošty snižují tlak na materiály jádra matrací a tím prodlužují jejich funkční životnost,“ vysvětluje Martin Cejp. U laťkového roštu je nutné, aby nedocházelo k průhybům při zatížení, pozor byste tak při výběru měli dávat na materiál, ze kterého je rošt vyroben. „Kvalitu laťkového roštu také určuje šíře mezer mezi latěmi. Doporučujeme šířku latě cca 9 cm a šířku mezery 4 cm,“ dodává.

90MINUTOVÉ PRAVIDLO
Profesor Richard Wiseman z Edinburghské univerzity, radí dodržovat při spánku 90minutové pravidlo. Popisuje čtyři fáze, které během spánku absolvujeme. První z nich je lehký spánek, který přechází do hlubokého. Pak následuje fáze snění, která nás zase vrací do lehkého spánku. To vše se odehrává v 90minutových blocích. Podle něj bychom si měli naplánovat vstávání tak, abychom ráno poslední z těchto cyklů nepřerušovali. Pak prý se budeme cítit opravdu odpočatí a vstávat se nám bude mnohem lépe.